Vier tips om te presteren in de warmte:

 Drink voldoende!
Tijdens het warmte weer is het belangrijk om ruim voldoende te drinken (water), zowel voorafgaand aan, tijdens, en na de wedstrijd. In een dergelijke omgeving zweten sporters immers veel om het lichaam zo koel mogelijk te houden. Hierdoor verliezen ze veel vocht en zouten waardoor de prestatie op den duur afneemt. Wanneer het lichaam vanwege de warmte veel vocht verliest, moet dit zo snel mogelijk aangevuld worden.

Zonder dat je het echt door hebt kun je zo 1-2% van je lichaamsgewicht aan vocht verliezen. Zorg dat je ongeveer 1,5x zoveel vocht bijdrinkt als de hoeveelheid zweet dat je verloren hebt.
Test: weeg jezelf voor de training en nog eens na de training. Je kunt hiermee zien hoeveel vocht je bent verloren.

Drink voordat je dorst krijgt!
Hoe weet ik nu of ik genoeg gedronken heb? Dorst is een goede indicatie. Maar dorst is eigenlijk al een teken van het lichaam dat je te laat bent. Probeer dorst dus te vermijden en drink gedurende de hele dag meer dan normaal.
De kleur van je urine is een goede graadmeter of je voldoende hebt gedronken. Je urine moet helder van kleur zijn. Als de urine een (donker)gele kleur heeft, dan weet je niet voldoende gedronken hebt.

Schaduw en een koude kleedkamer.
Zorg dat je in de rust momenten de schaduw of een koele kleedkamer kan opzoeken.

Verkoelen.
Tijdens de wedstrijd kunnen sporters zich koelen door (indien mogelijk) water over zichzelf te gooien. Dit onttrekt namelijk veel warmte aan het lichaam. Pak de spons of een bidon en gooi wat water in je nek.

You may also like...